Appie Hollandse Netflix

De lancering van een eigen online tv-kanaal door grootgrutter Albert Heijn is een nieuwe, verrassende fase in de ‘staatsgreep’ die er momenteel in de media plaatsvindt.

Het is niet alleen ‘Appie’ die het voortouw neemt in deze revolutie die vooral gedijt omdat mediakanalen niet meer schaars zijn. Overheden, sportclubs, politieke partijen tot en met schrijvers, wetenschappers en bedrijven organiseren hun eigen interne newsrooms en vertellen verhalen via hun eigen mediakanalen in print en online.

Een fascinerend proces dat niet meer is te stoppen.

De boventoon in de kritiek vanuit de traditionele media is dat deze kanalen niet ‘onafhankelijk’ zijn. Dat klopt inderdaad. Albert Heijn, de gemeente Amsterdam, politieke partijen, ABN Amro, het Centraal Bureau voor de Statistiek hebben geen redactiestatuut die de onafhankelijkheid tot op een bepaald niveau garandeert.

De regie op deze media van deze nieuwe uitgevers ligt volledig bij de consument. Indirect betalen ze er trouwens ook voor. Als de informatie niet authentiek, ongeloofwaardig of oninteressant is, wordt er weggeklikt. Of de krant of glossy gaat meteen de prullenbak in.

Sinds de verschijning van ons boekje ‘Ga Uitgeven’ zit de mediarevolutie in een stroomversnelling. Hoe precies de inhoud moet worden gemaakt, is wel een zaak voor professionals. Nieuwe uitgevers hebben daar moeite mee. Daarvoor zijn journalisten keihard nodig. Folderschrijvers en voorlichters zijn ongeschikt.

Voor de traditionele media ligt er ook een prachtige toekomst in het verschiet. Maar eerst de maskers af: weg met de managers, weg met de marketingflauwekul.

Overtuig je publiek ervan dat het primaat van je bestaan bij de onafhankelijke journalistiek ligt. Dat je juist op momenten zoals nu met een overvloed aan nepnieuws en politieke beroering je journalistiek krachtig kan opereren. Daarvoor is geld en support nodig. Bedrijven die het uitgeverspad opgaan en consumenten die in de veronderstelling verkeren dat journalitiek helemaal gratis is, moeten zich dat goed beseffen.

Of wordt de journalistiek en de plek die het heeft in de samenleving niet meer op zijn juiste waarde geschat?