logotrustedmedia:1

MEDIA, COMMUNICATIE, REDACTIE EN UITGEVEN

Trusted Media adviseert: ook overheden onderweg naar newsroom-aanpak

Vandaag 160 enthousiaste communicatie-specialisten van Rijkswaterstaat op weg geholpen naar de newsroom-aanpak.

Trusted Media adviseert organisaties, overheden en bedrijven om de klassieke voorlichting te veranderen in een pro-actieve aanpak, inclusief een goedkope en simpele creatie van content. Daarmee wordt het model gekopieerd zoals het wordt toegepast bij media-organisaties.

Zie voor meer info elders op deze site over mogelijkheden voor workshops en trainingen door onze mediaspecialisten.

Media

De stand van de media en de mogelijkheden om zelf te gaan uitgeven komen volop aan bod in de workshops Ga Uitgeven. In groepen van maximaal 12 deelnemers worden naast info over de veranderingen in de media ook praktijkcases behandeld.

Daarnaast zijn we ook actief binnen organisaties om de slag van communicatie naar newsroom en de bijbehorende contentproductie te begeleiden.

Leuke is van de trainingen is dat een organisatie, groot of klein, slagvaardiger wordt en veel minder kwetsbaar is dan in het verleden. We merken ook er ongelooflijk veel creativiteit dit zit bij de mensen die voor overheden aan de slag gaan. Dat biedt heel kansen om betere en toegankelijke communicatie op te zetten.

Persconferentie hotspot voor luie journalisten en bestuurders

Bedrijven blijken nauwelijks persconferenties meer te geven voor de financieel-economische journalistiek. De ceo laten bellen met een paar geïnteresseerde journalisten werkt beter. Het Financieele Dagblad maakt zich daar vandaag druk over in een commentaar. De krant bespeurt een trend. De bedrijfstop hoort verantwoording af te leggen. Niet alleen aan de aandeelhouders, maar ook aan de media, is de opvatting.

De persconferentie is nooit erg populair geweest. Het is een ideale plek voor luie journalisten. Je gaat zitten, luistert en je stelt een vraag. De dooddoener van de bestuurder ligt al klaar, vastgelegd in zijn talking points. Goed ingevoerde journalisten vragen door, maar helpen meteen ook hun concurrenten aan een paar goede quotes.

Redacties zijn bovendien gekrompen: van tafellinnen tot servet, journalistieke start-ups ontberen voldoende bemanning. De journalisten in vaste dienst hebben geen tijd om de helft van hun werkdag uit te trekken voor een zaaltje waar slappe koffie wordt geschonken. Freelancers verdienen geen droge snee brood aan het standaardnieuws dat wordt uitgeserveerd tijdens zo'n persconferentie.

Onlangs was ik nog aanwezig bij de 'persconferentie' van minister Henk Kamp en het Centraal Bureau van de Statistiek. De bewindsman hield een gloedvol betoog over de stand van de economie en de hoofdecononoom van het Centraal Bureau voor de Statistiek Peter Hein van Mulligen deed hetzelfde.

Slechts een journalist stak zijn vingertje op bij het vragenrondje. Die vroeg hoe het toch kwam dat Nederland in 2016 minder vliegtuigen had besteld dan in het jaar daarvoor. (...) In een zin werd het mysterie opgelost. De KLM verving in 2015 een deel van de vloot.

De dooddoener was meteen ook het abrupte einde van de persconferentie.

 

 

 

Ditjes & Datjes spraakmakend

Een team van GOUD: Vanessa Bontje, chefredacteur van Ditjes & Datjes, en fotograaf en videojournalist Johannes Dalhuijsen. In het Grote Ditjes & Datjes Interview van de maand maart met Roxeanne Hazes zorgden ze voor spraakmakend nieuws en beelden. De stoere dochter van de overleden volkszanger nam geen blad voor haar mond in het gesprek met Vanessa en ging uitvoerig in op de familieverhoudingen en haar plannen voor de toekomst. 

Talloze media - van RTL Boulevard, Telegraaf.tv, AT5, Cosomopolitan, 100%NL tot en met Nu.nl - namen delen van het exclusieve interview van Ditjes & Datjes over. 

In hetzelfde nummer staan interviews met gentleman kickbokser Remy Bonjasky en kinderboekenschrijfster Carry Slee. Maar ook de populaire huishoudkoning Emile Bode, tuinman Lodewijk Hoekstra en wijnadviseur Ivo adviseren op hun vakgebied de lezers. 

Trusted Media Publishers produceert in het mediakwartier aan de Amsterdamse Donauweg Ditjes & Datjes dat met 650.000 het grootste onafhankelijke familieblad is van Nederland. Kijk voor dagelijks nieuws uit de wereld van entertainment en royalty naar www.ditjesendatjes.nl

Politici schakelen journalistieke zeef uit

Misschien is het even wennen, vooral voor de traditioneel ingestelde media, maar politici en politieke partijen lopen inmiddels voorop. Zij zoeken via hun eigen mediakanalen direct de dialoog met hun achterban. Anno 2017 laten ze zich steeds minder gelegen liggen aan de onafhankelijke media. Van het miljoenenbereik, zeker van de populaire talkshows, profiteren ze vooral.

That’s it.

De anti-populisten beschuldigen de zogenaamde ‘populistische’ politici van dit wegduikgedrag. In de praktijk gebruiken vrijwel alle politieke partijen volop hun eigen media. Dat geldt voor Geert Wilders en zijn PVV, Denk met zijn allochtone achterban, 50PLUS met Henk Krol als presentator/verslaggever en nu ook GroenLinks, dat zich heeft laten inspireren door de campagnemachine Blue State Digital (BSD) van de Amerikaanse Democratische Partij.

Kandidaat-Kamerleden zijn actiever op Facebook dan in de zaaltjes in het land.

Het was Pim Fortuyn die ook niet schroomde om ruzie te zoeken met gevestigde media. Hij zag ze als onderdeel van het politieke establishment. Ook nu deinzen sommige politici niet terug voor een robbertje vechten met de media. Al was het alleen maar uit electoraal winstbejag.

Kennelijk vinden de kiezers dat wel vermakelijk. Ze accepteren bovendien dat de journalistieke zeef in toenemende mate wordt uitgeschakeld. Over de hoofden van de journalisten heen worden ze door hun politieke partij rechtstreeks geïnformeerd. Of je er nu voor bent of tegen, het gebeurt.

Appie Hollandse Netflix

Appie Hollandse Netflix

De lancering van een eigen online tv-kanaal door grootgrutter Albert Heijn is een nieuwe, verrassende fase in de 'staatsgreep' die er momenteel in de media plaatsvindt.

Het is niet alleen 'Appie' die het voortouw neemt in deze revolutie die vooral gedijt omdat mediakanalen niet meer schaars zijn. Overheden, sportclubs, politieke partijen tot en met schrijvers, wetenschappers en bedrijven organiseren hun eigen interne newsrooms en vertellen verhalen via hun eigen mediakanalen in print en online.

Een fascinerend proces dat niet meer is te stoppen.

De boventoon in de kritiek vanuit de traditionele media is dat deze kanalen niet 'onafhankelijk' zijn. Dat klopt inderdaad. Albert Heijn, de gemeente Amsterdam, politieke partijen, ABN Amro, het Centraal Bureau voor de Statistiek hebben geen redactiestatuut die de onafhankelijkheid tot op een bepaald niveau garandeert.

De regie op deze media van deze nieuwe uitgevers ligt volledig bij de consument. Indirect betalen ze er trouwens ook voor. Als de informatie niet authentiek, ongeloofwaardig of oninteressant is, wordt er weggeklikt. Of de krant of glossy gaat meteen de prullenbak in. 

Sinds de verschijning van ons boekje 'Ga Uitgeven' zit de mediarevolutie in een stroomversnelling. Hoe precies de inhoud moet worden gemaakt, is wel een zaak voor professionals. Nieuwe uitgevers hebben daar moeite mee. Daarvoor zijn journalisten keihard nodig. Folderschrijvers en voorlichters zijn ongeschikt.

Voor de traditionele media ligt er ook een prachtige toekomst in het verschiet. Maar eerst de maskers af: weg met de managers, weg met de marketingflauwekul.

Overtuig je publiek ervan dat het primaat van je bestaan bij de onafhankelijke journalistiek ligt. Dat je juist op momenten zoals nu met een overvloed aan nepnieuws en politieke beroering je journalistiek krachtig kan opereren. Daarvoor is geld en support nodig. Bedrijven die het uitgeverspad opgaan en consumenten die in de veronderstelling verkeren dat journalitiek helemaal gratis is, moeten zich dat goed beseffen.

Of wordt de journalistiek en de plek die het heeft in de samenleving niet meer op zijn juiste waarde geschat? 

 

 

 

Ditjes & Datjes

Vernieuwde DITJES & DATJES verschenen

Het kersverse februari-nummer van het populaire magazine Ditjes & Datjes is volledig vernieuwd met een nieuw eigentijds design, nieuwe columnisten, zoals tv-tuinman Lodewijk Hoekstra, huishoud- deskundige Emile Bode, beautyblogger Astrid Telkamp en tv-kok Sharon de Miranda (bekend van het tv-programma Binnenste Buiten), die vanaf nu voor de D&D-lezers gaat koken.

Ditjes & Datjes is met een oplage van 650.000 exemplaren een van de grootste onafhankelijke gratis maandbladen van Nederland. Het familieblad wordt uitgegeven door Brookland Productions uit Sassenheim en geproduceerd door Trusted Media Publishers uit Amsterdam, de uitgeverij van Sjuul Paradijs en Jan-Kees Emmer, de voormalige hoofdredactie van De Telegraaf.

 

 

Grootste, onafhankelijke familieweekblad

GRATIS

IN DIT FEBRUARI-NUMMER:

Vanessa Bontje, voormalig sterverslaggeefster van Privé, interviewt voor Ditjes& Datjes, sterren uit de wereld van de showbusiness, Stella Ruisch, bekend van haar blog ‘Meer dan Vijftig’ treedt in de voetsporen van Mona en heeft antwoord op alle zorgen en zorgjes van de lezers en verder is er heel veel advies in D&D over huisdieren, bloemen en planten, reizen, musea en mode.

INTERVIEW met YVON JASPERS

,,Ik mis soms mijn kinderen”

7 VRAGEN AAN K3

Marthe eet mayonaise zelfs bij de pizza

Klaasje zingt in de supermarkt 10.000 luchtballonnen

Hanne ontbijt de hele dag

HUISHOUDMAN EMILE BODE

,,U bewijst het milieu een veel betere dienst door gewoon wat minder vlees te eten. Laatst kocht ik een vegaburger. Onze slager viel bijna flauw. Ik heb hem opgegeten. Ik had na afloop ontzettend veel zin in een biefstukje”

ANDRÉ VAN DUIN WORDT 70!

,,De bitterballen mogen op mijn verjaardag niet ontbreken.”

 

 

PERSBERICHTENDIENST.NL: WE LOVE NEWS

Sluit u met uw bedrijf aan bij onze www.persberichtendienst.nl als u inderdaad ‘nieuws’ heeft te melden met uw bedrijf. Onze professionals, gepokt en gemazeld in de omgang met nieuws, helpen u met het bepalen van het nieuws, ze schrijven uw persberichten en ze zorgen voor compacte verspreiding. Tegen vaste tarieven.

Omdat nieuws ook echt nieuws moet zijn.

We staan ondernemers bij die zich bewegen in de financiële markten of aankondigen dat ze van plan zij te gaan fuseren. We adviseren zonder omhaal over de mogelijke impact van het nieuws. We beschikken over uitvoerige medialijsten in alle branches en sectoren en houden de persberichten zakelijk. Op verzoek wordt ook een toelichtend interview (video/tekst) gecombineerd met het persbericht.

We ontzorgen onze tevreden opdrachtgevers met deze services. Ga naar www.persberichtendienst.nl of meldt uw bedrijf aan via info@trustedmedia.nl

2017 wordt het jaar van sponsored content

De marginalisering van de journalistiek wordt vooral veroorzaakt omdat lezers in toenemende mate steeds minder bereid zijn om te betalen voor onafhankelijke journalistiek. De gratis alternatieven zijn namelijk legio. Bovendien werken journalistieke organisaties dit nog steeds in de hand vanwege hun bereikspositie en hun relevantie door hun content gratis weg te geven.

Daarnaast zijn de adverteerders massaal vertrokken bij de traditionele media. Zij stoppen hun geld in digitaal en social. Zogenoemd 'plat' adverteren is vervangen door slimme substituten.

Een daarvan is sponsored content. De klassieke adverteerder is sponsor geworden en wil met zijn verhaal tussen de content van het 'onafhankelijke' medium. Tot zover weinig nieuws. Maar ze gaan verder dan voorheen. De storytelling vindt nu ook plaats door ingehuurde journalisten en de nood is zo groot bij media dat zij bereid zijn tot vergaande concessies om het geld binnen te slepen. Geen misdaad, want de inkomsten zijn nodig om een fatsoenlijk rendement te draaien en de journalistieke kracht te laten overleven.

Maar het gaat nog een stap verder. Sponsored content is in sommige gevallen zelfs de drager van nieuwe mediamerken. Het bestaansrecht van het mediaplatform is volledig afhankelijk van de deelname van de sponsors. Van enig journalistiek idealisme is geen enkele sprake. 

Het is maar dat u dat ook weet.