Contentberg wordt hoger en hoger

Alarmerende berichten in het FD. Onder de kop contentberg wordt hoger en hoger (betaalmuur) wordt een somber beeld geschetst over de effectiviteit van door bedrijven voorgeschotelde content in de vorm van marketing.

Contentstrateeg Patrick Petersen oordeelt in de krant keihard over de meeste content die ondernemingen produceren.  Er wordt ook wel over contentobesitas gesproken.

knipsel fd contentberg

uit het FD van 19 januari 2016

Petersen is overigens niet de enige die overvloed aan content als bedreiging ziet. Facebook oprichter Mark Zuckerman noemt de content-overload een van de belangrijkste bedreigingen voor zijn platform.

In het FD legt Petersen haarfijn de vinger op de zere plek in de nog jonge industrie van de contentmarketing. De consument heeft zoveel te kiezen dat alleen de allerbeste content door de selectie komt. En dat betekent dat de meeste verhalen die nu voorgeschoteld worden niet door de lezer wordt geaccepteerd

Veelal omarmt door gladde marketingpraat wordt er een berg aan oninteressante en onaanraakbare verhalen geproduceerd. Niet met de doelgroep voor ogen, maar ingegeven vanuit oude marketingwetten. Gevolg: een overvloed aan pulp waar geen hond interesse in heeft.

Journalistiek

Het kan ook anders. Hier komt de journalistiek om de hoek kijken. Journalisten zijn als geen ander in staat om urgente en aanraakbare verhalen te produceren waar de lezer of kijker iets aan heeft.

De belangstelling voor dat soort content zal alleen maar toenemen. Hier maakt Paradijs & Emmer Trusted Media het verschil. Jarenlang hebben Sjuul Paradijs en Jan-Kees Emmer  de temperatuur van de samenleving gemeten. Gemobiliseerd en geactiveerd met een journalistieke invalshoek. Daarmee maken we het verschil van de traditionele pr-bureaus die in de contentmarketing zijn gestapt omdat de beweging nu eenmaal onomkeerbaar is.

De content, die van onweersproken kwaliteit dient te zijn, is slechts de eerste stap. Met alleen plaatsten op de site kom je er niet. Er zijn zoveel meer betaalde en onbetaalde platformen die allemaal op hun eigen optimale manier bediend moeten worden. Waarbij urgentie een belangrijke sleutel is, maar ook timing en vorm en inhoud per platform van groot belang zijn om met zoveel mogelijk relevantie de aandacht van de lezer te trekken.

Jan-Kees Emmer