Delen kopij is geen luxe, maar noodzaak

Alle mooie en goed bedoelde verhalen uit de mediasector ten spijt, maar de verschraling van de journalistiek zet keihard door. Redacties worden uitgedund omdat de klassieke verdienmodellen tot in hun voegen kraken. Dankzij consolidatie in de mediasector is het mogelijk om kopij (managers noemen het content) te delen. Daardoor worden de redactionele kosten lager, maar wordt de pluriformiteit aangetast.

Kunnen we heel erg vinden, maar het is niet meer dan een feit. Het leidt uiteindelijk tot eenheidsworst en ook dat is inmiddels goed zichtbaar als de contentdeling slecht wordt uitgevoerd. Maar tot voor tien jaar geleden werden er complete verhalen van het ANP en GPD afgedrukt in de kranten. Ook eenheidsworst en armoedig.

Dan maar geen pluriformiteit, maar kwaliteit. Aldus de uitvoerders, de zogeheten contentmanagers.

Deze consolidatie heeft nog wel een ander positief effect. Geef je een interview aan een journalist dan bereik je in een klap een miljoen krantenlezers. Extreem gunstig voor het bedrijf, de politicus en de artiest die zijn boodschap kwijt wil.

Lees hier meer.