1. Klassieke uitgevers verliezen terrein.

  2. Adverteren heeft steeds minder zin.

  3. Content is de motor van Google en sociale media.

  4. Publiek kiest zelf zijn informatie.

  5. Interactieve dialoog met publiek in plaats van traditionele journalistiek: spreek hun taal.

  6. Geweldige kans om zelf mediabedrijf te worden.

  7. Adopteer het mediadenken: richt een newsroom in.

  8. Alles is meetbaar en traceerbaar.

  9. Neem de tijd er is geen weg meer terug.

  10. Van ceo tot balie: iedereen in beweging

Elk bedrijf, elke overheidsinstelling en elk merk moet zich realiseren dat zij zelf een media-onderneming is geworden. Tot ongeveer tien jaar geleden was de informatievoorziening overzienbaar.

Massamedia hadden de belangrijkste kanalen (radio, tv, kranten) in handen. Tegenwoordig weten consumenten heel goed zelf hoe ze bij hun informatie kunnen komen en wat ze willen. De traditionele media hebben hun monopolie op bereik verloren.

Er is een lange weg te gaan, maar journalistieke content marketing is veel duurzamer dan een incidentele campagne of  alle hoop en energie te vestigen op klassieke media/journalistiek. Praat met het publiek, denk met ze mee, luister naar ze. Dit alles zijn waarden die via de klassieke weg niet worden gerealiseerd. Ook de vluchtige inzet van PR-bureaus valt in het niet bij e voordelen van content marketing.

Waar journalistiek wegvalt ontstaat journalistieke content marketing. Bijvoorbeeld in gemeenten waar geen onafhankklijke media meer, wordt de gemeente uitgever met websites, nieuwsbrieven, video en zelfs met huis-aan-huisbladen. Sommige ministeries hebben een begin gemaakt, zoals het ministerie van Buitenlandse Zaken met een eigen newsroom. Voetbalclubs, artiesten, schrijvers, wetenschappers maken zich onafhankelijk van de media, terwijl het Nederlandse bedrijfsleven, in navolging van de Verenigde Staten, staat aan de vooravond van een doorbraak.

 

chaseChase is met afstand de grootste bank van de Verenigde Staten. En wie sinds afgelopen zomer een bezoek brengt aan Chase.com ziet iets heel bijzonders. Naast de gebruikelijke diensten voor klanten, worden prominent multimediale authentieke verhalen aangeboden. En met succes. Sinds de sectie News & Stories de homepage van Chase.com verrijkt, blijven de bezoekers langer.

 

 

 

De succesvolle webshop coolblue gebruikt Youtube optimaal voor instructievideo's hoe de apparatuur die wordt verkocht moet worden gebruikt. Coolblue is mediabedrijf geworden en krijgt daarvoor waardering.

website    1. Website

2. Facebook  facebook

3. Twitter   twitter

4. Newsletters  mailchimp

5. Snapchat  snapchat

6. Youtube  ytube 2

new-york-times-icon     7. Print