Sjuul en Jan-Kees met Laptop
  1. Must voor iedereen in de media.

  2. Bijbel voor nieuwe uitgevers.

  3. Twintig rauwe Better call Sjuul's.

  4. Handboek voor studenten journalistiek.

 

STAATSGREEP IN DE MEDIA 

,,Dit is een alles ontregelende revolutie. De opkomst van het internet leek in eerste instantie voor de oude media een gouden kans om hun bereik te verveelvoudigen. Sterker nog, het internet ontwikkelde zich tot een informatiekanaal dat zich tot in de haarvaten van ons leven vestigde.''

 ,,De toekomst van de nieuwsmedia had goudomrand kunnen zijn. Met ontelbaar meer ogen op je gericht. Oneindig veel meer bereik. Maar wat heb je aan bereik als je het niet weet te verzilveren? Niets!''

 ,,Alles wordt anders. Niets is meer hetzelfde. Iedere uitgever en journalist die dat nog ontkent kan beter stoppen. Doe je uitgeverij in de verkoop nu het nog kan. Leg je pen neer en wordt taxichauffeur.''

,,Onmiskenbaar heeft het publiek steeds minder geld over voor de journalistieke functie in de samenleving. De inkomstenstromen drogen op voor de klassieke media. Dat leidt jaar in jaar uit tot lagere budgetten: minder journalisten die kunnen spitten en graven.''

 ,,Iedereen die in staat is om authentieke content te leveren kan op zoek gaan naar een publiek en hoeft niet meer langs de klassieke media om die boodschap aan de rest van de wereld te vertellen.''

 ,,Bij deze staatsgreep vallen slachtoffers: journalisten, uitgevers, persvoorlichters, maar ook de journalistieke onafhankelijkheid legt het loodje.''

 ,,Via de oprichting van een newsroom, een begrip dat stamt van grote nieuwsorganisaties waar ook vanaf een centrale plek de verschillende mediakanalen van een klassieke uitgever worden bediend, kunnen de eigen mediakanalen integraal worden gebruikt om de buitenwereld te informeren.''