Politici schakelen journalistieke zeef uit

Misschien is het even wennen, vooral voor de traditioneel ingestelde media, maar politici en politieke partijen lopen inmiddels voorop. Zij zoeken via hun eigen mediakanalen direct de dialoog met hun achterban. Anno 2017 laten ze zich steeds minder gelegen liggen aan de onafhankelijke media. Van het miljoenenbereik, zeker van de populaire talkshows, profiteren ze vooral.

That’s it.

De anti-populisten beschuldigen de zogenaamde ‘populistische’ politici van dit wegduikgedrag. In de praktijk gebruiken vrijwel alle politieke partijen volop hun eigen media. Dat geldt voor Geert Wilders en zijn PVV, Denk met zijn allochtone achterban, 50PLUS met Henk Krol als presentator/verslaggever en nu ook GroenLinks, dat zich heeft laten inspireren door de campagnemachine Blue State Digital (BSD) van de Amerikaanse Democratische Partij.

Kandidaat-Kamerleden zijn actiever op Facebook dan in de zaaltjes in het land.

Het was Pim Fortuyn die ook niet schroomde om ruzie te zoeken met gevestigde media. Hij zag ze als onderdeel van het politieke establishment. Ook nu deinzen sommige politici niet terug voor een robbertje vechten met de media. Al was het alleen maar uit electoraal winstbejag.

Kennelijk vinden de kiezers dat wel vermakelijk. Ze accepteren bovendien dat de journalistieke zeef in toenemende mate wordt uitgeschakeld. Over de hoofden van de journalisten heen worden ze door hun politieke partij rechtstreeks geïnformeerd. Of je er nu voor bent of tegen, het gebeurt.