Van Aartsen: Owned Media volop geadopteerd op het Binnenhof

De relatie tussen politici en de media is met de komst van de sociale media drastisch veranderd. Politici kiezen massaal om hun boodschap via hun eigen mediakanaal te ventileren. De positie van de traditionele media wordt hierdoor ondergraven.

De toekomstige waarnemend burgemeester van Amsterdam Jozias van Aartsen sloeg in zijn Kees Lunshoflezing in perscentrum Nieuwspoort de spijker op zijn kop. De positie van de traditionele, politieke journalistiek is verzwakt. Onafhankelijk, dat nog wel, maar met veel minder bereik en minder impact, omdat politici ervoor kiezen om hun nieuws via hun ‘owned media’ naar buiten te brengen.

Van Aartsen stelde deze trend vast in de lezing die is vernoemd naar Kees Lunshof, die in zijn column in De Telegraaf decennialang de machtstructuren in Den Haag blootlegde. Kees was jarenlang mijn chef en collega later in de hoofdredactie van De Telegraaf. Tien jaar geleden overleed Kees.

De tegenwoordige keuze voor de eigen mediakanalen is een bevestiging van een trend die wij vorig jaar al signaleerden in ons boek Ga Uitgeven, maar inmiddels gemeengoed is geworden. Van Trump tot Rutte: de eigen mediakanalen zijn mogelijk belangrijker dan een verslag in Trouw, Volkskrant of De Telegraaf.

Politici hebben de sociale netwerken volop ontdekt. Ondertussen wordt het volgens Van Aartsen ook ‘ruiger’ tussen de tradionele media en politici. Hij benadrukte dat er sprake moet zijn van fair play tussen journalisten en politici.

Trusted Media maakt voor opdrachtgevers (bedrijven en organisaties) newsrooms met een boodschap.