De integratie van Communicatie en Marketing

Marketing wordt communicatie en communicatie wordt marketing. We schreven het al in ons boekje Staatsgreep in de Media. Uit onderzoek in onder andere Australië blijkt dat de integratie van pr/communicatieafdelingen en de marketing-afdelingen versnelt.

Ook ziet hetzelfde onderzoek een steeds groter bewustzijn bij CEO’s van grote ondernemingen dat communicatie bijdraagt aan het financiële succes van de onderneming en helpt bij het zelfbewustzijn van de organisatie en de medewerkers. Niet te vergeten: geïntegreerde content marketing helpt de reputatie van een onderneming vergroten en beschermen.

Deze samensmelting betekent een grote verandering voor de afdelingen marketing en communicatie. Waar dit nu nog twee gescheiden koninkrijken zijn die in gewapende vrede tegenover elkaar staan en maar mondjesmaat samenwerken, ligt een samengaan van beide afdelingen voor de hand.

Wie het lef heeft om deze ontwikkeling te omarmen en integratie van de afdelingen af te dwingen, krijgt daarvoor in de plaats een machtige machine die integraal spreekt met alle doelgroepen binnen en buiten de organisatie en daarbij in alle vormen bijdraagt aan de reputatie van merk, medewerkers en leiding.

Maar die integratie zal niet zonder pijn gaan. Stap voor stap moeten beide disciplines bij elkaar gebracht worden. Als cornflakes in een kom met melk. Voor de klassieke pr-denkers betekent het het omarmen van marketingtools zoals analytics doelgroep-denken. Bij de marketingafdeling moet men het authentieke verhaal durven adopteren in plaats van  door te gaan met het verkopen van gladde folderteksten en video’s die uiteindelijk niet bijdragen aan hoe een bedrijf/merk door het publiek wordt gepercipieerd.

Authentieke storytelling is daarvoor van grote waarde.  Een journalistieke achtergrond is daarvoor een must. Alleen journalisten hebben een ingebouwde antenne voor het authentieke verhaal, zonder de opsmuk van marketingpraat. Goede journalisten weten zelfs hoe het is om voor een doelgroep te schrijven.  Vanuit de eigen Newsroom (redactie), waar alle content samenkomt, wordt zo gezonden naar de verschillende belanghebbenden. Geen kanaal mag daarbij worden veronachtzaamd. En video is een randvoorwaarde.