Fraaie vorm van contentmarketing uit de koker een bank

De bank (ABN Amro Mees Pierson) trakteert zijn (vermogende) relaties via het eigen mediakanaal FinancialFocus op een driedelige documentairereeks over vermogenden in Nederland.

Je moet er wel even voor gaan zitten, maar je krijgt in 45 minuten drie optimistische portretten voorgeschoteld van de ondernemer Marc van der Cijs (,,Ik doe dingen die ik leuk vindt”), ex-voetballer Demy de Zeeuw (,,Als iets goed loopt, dan moet je alles pakken”) en het paar Henk Keetell (,,In Godsnaam probeer eerlijk te zijn”) en Margreet van der Hoeven.

Hoe gaan ze met hun geld om, wat zijn hun inspiratiebronnen en hoe staan ze in het leven? De twee andere afleveringen met onder andere reisonderneemster Elske Doets staan ook al online.

In het verleden zou de bank aankloppen bij traditonele media om te partneren om een dergelijke productie van de grond te tillen. Binnen dat partnership zouden er afspraken worden gemaakt over advertising, redactionele onafhankelijkheid, vorm etc. etc. Nu werden de afleveringen uitgezonden via RTLZ die voor het extra bereik zorgt.

Zouden onafhankelijke journalisten als storytellers ook een dergelijke productie kunnen afleveren? De vraag stellen is hem beantwoorden. De docu’s zijn niet hijgerig gemaakt, er wordt niet gejaagd op die ene quote of op nieuws. Het is een voorbeeld van de trend dat banken, telecombedrijven, retail en vooral ook de overheid zich hebben ontwikkeld tot volwaardige mediabedrijven.