Klaver kloon Obama

De rol van Bleu State Digital (BSD) in de Amerikaanse politiek hebben we in ons boekje ‘Ga Uitgeven’ al eens uitvoerig beschreven. Het Amerikaanse bedrijf is uitvinder van politiek engagement en zorgt ervoor dat dit ook resultaat oplevert.

In de Verenigde Staten leidde de bemoeienis van BSD bijvoorbeeld tot de verkiezing van president Obama in 2008. Geen politieke campagne in de klassieke zin van het woord. Dus eerder een ‘beweging’ dan een politieke partij met digitale interactie met en tussen potentiële kiezers.

De entree van BSD in Nederland is geen garantie voor succes. Dat heeft ook te maken met de authenticiteit van Klaver en zijn partij. Een mooi verkooppraatje is niet genoeg om de potentiële achterban van GroenLinks te overtuigen. Ook de bemoeienis van BSD bij de laatste campagne van Clinton is een voorbeeld hoe mis het kan gaan.

Ook Trump bediende zich van de nieuwe media om te communiceren met de mensen die zich bij zijn ‘beweging’ hadden aangesloten. Dat doet en deed hij vooral op gevoel zonder de bemoeienis van de knappe koppen van BSD.