Lokale media: knokken, knokken en knokken

Lokale nieuwsmedia, zoals huis-aan-huisbladen, hebben het monopolie op de community vast in handen. Ze kennen de markt en ze houden van de lezers. Dat biedt kansen, maar de verwoestende concurrentie van vooral Facebook zorgt voor spanningen, maar stimuleert vernieuwend ondernemerschap.

In Alphen aan den Rijn kwamen de lokale uitgevers bij elkaar in het Romeinse pretpark Archeon. Erfgoed en uitdaging, zo bestempelde NNP-voorzitter Roy Keller het dilemma van zijn leden. ,,We verdienen het geld met papier, maar de uitdaging ligt in digitaal”, hield Keller zijn gehoor voor.

De huis- aan huisbladen hebben het moeilijk. Ze hebben concurrentie van de sociale media, die adverteerders op hun wenken bedienen omdat ze het bereik ook voor middenstanders en mkb’ers kunnen targeten. En ze moeten een slag leveren met grote mediaconcerns die denken dat ze met hun hyperlokale sites de lokale kranten kunnen oprollen.

Dat laatste is nog niet gebeurd. Ze hebben buiten de waard gerekend. Lokale uitgevers hebben hun netwerk, ze leven niet van spreadsheets en ze hebben passie voor de regio.

,,Niche is hot en lokaal is niche”, was mijn boodschap aan deze uitgevers. ,,Maar duik in je community. Ga de dialoog aan met je lezers, wees bereikbaar. Gebruik content van nieuwkomers. Omarm ze, zet je niet af tegen ze. Er is einde gekomen aan de bezuinigingsspiraal. Nog minder papier, nog minder mensen of nog grotere regio’s gaat ten koste van het verdienmodel.”

De huis-aan huisbladen en betaalde, lokale kranten hebben hyperlokaal hun wortels in de gemeenschap. Tegelijk zien ze dat gemeenten steeds vaker zelf hun eigen kranten en eigen mediakanalen gaan bedienen. De concurrentie neemt toe. Ook bedrijven stoppen veel geld in hun eigen ‘trusted’ media of gebruiken, zoals in Het Gooi, de kennis van een plaatselijke media-ondernemer die branded content-kranten voor hen maakt. ,,Het zijn mijn best renderende kranten” aldus de uitgever.

Maar er was ook en ander geluid, een positief geluid: ,,Adverteerders keren weer terug, omdat ze print nodig hebben”, aldus een optimistische directeur van een grotere regionale krantenketen.

Waar de top van krantenconcerns zich bedient van kostbare adviseurs, wordt er in de lokale media geknokt voor elke euro. Ondertussen is de journalistieke kracht gereduceerd tot vaak alleen maar het doorgeven van persberichten of het gemeentenieuws. Journalisten ontbreekt de tijd om op onderzoek uit te gaan of om analyses te schrijven van brandende kwesties in de regio.

Ook NNP-voorzitter Roy Keller erkende dat journalisten bij lokale media van alle markten thuis moeten zijn. Ze moeten schrijven, fotograferen, vormgeven, twitteren, facebooken en ten slotte moeten ze ook nog hun netwerk op peil houden.

De beloningen voor lokale journalisten zijn echter laag. Freelancers mogen blij zijn met €160 per dag, terwijl fotografen €15 euro voor een foto vangen. Armoede troef. ,,Je kunt beter kiezen voor een carriere als taxichauffeur of als vakkenvuller in de supermarkt”, provoceerde ik. ,,Ga je toch voor de journalistiek dan is dat ingegeven door passie en idealisme.”

Tegen de uitgevers: ,,Zorg ervoor dat je vriendschap sluit met je commerciele partners en vooral met je lezers. Ga niet proberen met je redactie tegels te lichten. Met o,5 fte per regio gaat je dat niet lukken. Nice-to-know-content is jullie markt en laat de rest aan anderen over. Eigen platformen zijn ook niet heilig. Het ontbreekt je aan financiele armslag om een excellent lokaal nieuwsportaal te bouwen. Je kunt geld verdienen door ondernemers te ontzorgen. Door je content maximaal vindbaar te maken via Google. Persoonlijk contact: Daar kun je geld voor vragen. Niet alleen je eigen medium verkopen aan de commerciële partners, maar ze als adviseur te helpen bij de besteding van hun totale mediabudget. Dat maakt je als lokaal medium relevant. Misschien moet je zelfs een uurtarief voor advies in rekening brengen als media-adviseur.”

Volgens Paradijs is papier voor de lokale kranten de dobber in hun verdienmodel. Als papier verdwijnt, zullen ze zich heel moeilijk staande kunnen houden in het digitale veld met concurrentie van sociale en nieuwe media. René van Zanten, voorzitter van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, voorziet daarentegen het einde van papier en vindt ook dat de sector daar rekening mee moet houden.

De NNP beloonde de journalsitieke prestaties van het BussumsNieuws met de NNP-prijs voor Nieuwsjournalistiek voor een serie creatieve verhalen over de fusie van Gooise gemeenten. ,,Niet geschreven vanuit de gemeente, maar onafhankelijke en eigenzinnig,” aldus jurylid Frans Blok, voormalig hoofdredacteur van de Telegraaf-huis-aan-huisbladen, tevreden.

 

.