Media-issues: eerlijkheid duurt het langst

Onze allereerste advies als Trusted Media aan onze opdrachtgevers met een ‘media-issue’ is: wees eerlijk, authentiek, geloofwaardig en transparant. Leg uit hoe volgens jou het conflict of de brandende kwestie in elkaar steekt. Verberg je niet. Face the world.

Klinkt eenvoudig, maar dat is het dus niet.

De belangen voor bedrijven, ceo’s of zoals recent bij ex-minister en inmiddels ook ex-IOC-lid Camiel Eurlings zijn soms kolossaal. Juridische, financiële en reputatiegevolgen worden gevreesd. Onder de pet houden is echter in alle gevallen, hoewel ook zelfbenoemde mediaprofessionals hier wel eens anders over denken, een onbegaanbare weg.

Angst regeert. Met onze ervaring van tientallen jaren in het brandpunt van de journalistiek, waar geen zee te hoog gaat, is de boodschap die wij in onze adviespraktijk brengen daarom kraakhelder: wie te lang wacht met acteren, wie de journalistiek onderschat, wie te veel luistert naar slippendragers gaat het gelag betalen.

Eurlings heeft een paar kardinale fouten gemaakt. Dat weet hij inmiddels zelf ook wel. Om te beginnen: je blijft met je tengels van een ander af. Koning, keizer, admiraal; dat geldt voor ons allemaal! Ten tweede: wie denkt dat dit soort zaken overwaait en de publieke opinie onderschat, verkoopt en gelooft in sprookjes. Eurlings, destijds geliefd bij zijn CDA-achterban, raakte gaandeweg zijn geloofwaardigheid kwijt.

Een paar lessen voor partijen met een media-issue. Neem verantwoordelijkheid voor je gedrag, wees eerlijk en transparant, ben bereid om ook de consequenties te aanvaarden. Dat is de eerste stap naar herstel van reputatie. Wie die stappen durft te zetten, wordt ook het recht gegund om zich te verdedigen, te werken aan herstel van vertrouwen en het bouwen van een nieuwe toekomst.

www.trustedmedia.nl