Media polariseren, maar kunnen ook mobiliseren

Glunderende gezichten, blijdschap, ontroering. Tante Truus, het lunchrestaurant in hartje Almere, staat symbool voor kansen voor iedereen. Mensen met een beperking, zo worden ze genoemd. Nooit zo aardig, zo lief, zo attent bejegend in een sterrestaurant als hier. Niet een, niet twee, niet drie, maar vier sterren verdient chefkok Sharon de Miranda.

Ze is bekend als tv-kok van het tv-programma Binnenste Buiten (KRO NCRV) en ze werkt mee aan de bladen die wij als Trusted Media Publishers produceren. Maar Sharon is vooral een voorvechtster van de bijna dertig medewerkers in de keuken en het restaurant met zo’n ‘zogenaamde’ beperking

Ik heb jarenlang het Telegraaf Kerstconcert met mijn maat Pieter Klein Beernink opgezet en georganiseerd. Tonnen euro’s werden er door lezers bij elkaar gepuzzeld, de beste artiesten van Nederland werkten voor nop mee, tienduizenden cadeautjes waren er voor vrijwilligers, verpleegsters, ouderen, slachtoffers, veteranen etc. en het concert werd uitgezonden op Eerste Kerstdag door Omroep Max en Wakker Nederland (WNL). Er keken 800.000 Nederlanders en, inderdaad, ook met een grote pr-waarde voor het mediamerk.

Het Telegraaf Kerstconcert is na mijn vertrek onmiddellijk gestopt en of dat verstandig is, is een vraag die zichzelf beantwoord. Maar daar gaat het nu niet om. Mediabedrijven hebben de neiging om, door het jaar heen, te polariseren. Maar media zijn ook in staat de samenleving en hun kijkers/lezers te mobiliseren en de samenleving te verbinden. Misschien ook wel om verloren sympathie terug te winnen in een tijd van wantrouwen jegens de journalistiek en de rol van de media.

Dankzij support van onder andere Brookland Productions uit Sassenheim en talloze vrijwilligers hebben wij als Trusted Media Publishers met Ted Trimbach, Jan-Kees Emmer, Vanessa Bontje en vele anderen ons dit jaar sterk gemaakt en ‘Geef ze een Kans’ mede georganiseerd. Want de sterren van Tante Truus zijn inmiddels in staat om een serieuze horeca-opleiding te volgen en daar waar de overheid te kort schiet, steken wij de helpende hand uit. Ook dat is een rol, misschien niet zo journalistiek, die de media met name in deze kersttijd kan invullen.