Staatsgreep in de media zet door

De eigen media van bedrijven en instellingen (social media en websites) winnen het volgens de jaarlijkse peiling van het Amerikaanse pr-bedrijf Edelman als meest betrouwbare bron voor algemeen nieuws en informatie van traditionele media en van de zoekmachines zoals Google.

,,Er komt steeds meer invloed in de handen te liggen van het brede publiek”, aldus de jaarlijkse barometer van Edelman.

Het is opnieuw een bevestiging dat er sprake is van schuivende panelen. Ook Edelman stelt vast, en dat sluit goed aan bij de conclusies in ons boek ‘Ga Uitgeven,  staatsgreep in de media’ dat de media dusdanig zijn gedemocratiseerd dat het publiek zelf de keuzes wil maken en ook kan maken.

Bovendien is er sprake van toenemend wantrouwen als het gaat om instituties maar ook om de klassieke mediakanalen, die moeten concurreren met die van anderen, de nieuwe uitgevers.

Alle reden voor bedrijven, overheden en instellingen om de zogenaamde owned media beter te maken, authentieker zoals wij dat noemen. Niet door platte verkoop-pr te bedrijven, maar om het publiek serieus te nemen. Niet werken aan een onleesbare contentberg, gemaakt door voorlichters en folderschrijvers, maar door verhalen te vertellen die er toe doen. Verhalen die kloppen, die je raken en waar je beter van wordt.

En de beste verhalenvertellers zijn journalisten.

Sjuul Paradijs