PR-drama bij Amerikaanse Walmart

De Amerikaanse retailketen Walmart liep gisteren keihard tegen een PR-drama op vanwege het opportunisme van de leiding. In een ronkend persbericht deinde het bedrijf mee op de publicitaire golven van het vernieuwde Amerikaanse belastingstelsel. Met dank aan Trump kan ook Walmart cadeautjes gaan uitdelen. In februari wordt het minimumloon per uur verhoogd tot $11, er komt een eenmalige bonus van $1000 voor veel werknemers, er komen verbeterde vertrekregelingen en medewerkers die een kind adopteren krijgen ook eenmalig een bedrag van $5500.

Lees hier het persbericht.

Lees hier een van de reacties:

De euforie bij Walmart (2,3 miljoen medewerkers) was echter van korte duur. Want opeens bleek dat er binnen Walmart ook wat minder fijn nieuws te vertellen was. Want de sluiting van 63 vestigingen van Sam’s Store (-10.000 banen) lekte snel uit terwijl de pr-campagne over de hogere beloningen nog gaande was.

Het is en blijft een dilemma. Wat breng je als eerste? Het goede of het slechte nieuws. De verleiding bij het management is groot om te kiezen voor het eerste. Laag hangend fruit heet dat in de boardroom en dat kun je als eerste plukken.

Kies echter voor het slechte nieuws. Want hoe pijnlijk de boodschap ook is, je geloofwaardigheid is belangrijker dan een geluksmoment. Bovendien is het rendement ook groter: het goede (laatste) nieuws blijft langer hangen.

www.trustedmedia.nl