2017 wordt het jaar van sponsored content

De marginalisering van de journalistiek wordt vooral veroorzaakt omdat lezers in toenemende mate steeds minder bereid zijn om te betalen voor onafhankelijke journalistiek. De gratis alternatieven zijn namelijk legio. Bovendien werken journalistieke organisaties dit nog steeds in de hand vanwege hun bereikspositie en hun relevantie door hun content gratis weg te geven.

Daarnaast zijn de adverteerders massaal vertrokken bij de traditionele media. Zij stoppen hun geld in digitaal en social. Zogenoemd ‘plat’ adverteren is vervangen door slimme substituten.

Een daarvan is sponsored content. De klassieke adverteerder is sponsor geworden en wil met zijn verhaal tussen de content van het ‘onafhankelijke’ medium. Tot zover weinig nieuws. Maar ze gaan verder dan voorheen. De storytelling vindt nu ook plaats door ingehuurde journalisten en de nood is zo groot bij media dat zij bereid zijn tot vergaande concessies om het geld binnen te slepen. Geen misdaad, want de inkomsten zijn nodig om een fatsoenlijk rendement te draaien en de journalistieke kracht te laten overleven.

Maar het gaat nog een stap verder. Sponsored content is in sommige gevallen zelfs de drager van nieuwe mediamerken. Het bestaansrecht van het mediaplatform is volledig afhankelijk van de deelname van de sponsors. Van enig journalistiek idealisme is geen enkele sprake.

Het is maar dat u dat ook weet.

 

Tags: