11 feb Interview met Sjuul Paradijs en Thomas Hopman over City in magazine Printmatters
Op dit moment krijgen 365.000 huishoudens City door de brievenbus en in 2021 komen daar nog eens 380.000 huishoudens bij. Na Amsterdam, Utrecht, Tilburg, Den Haag en Haarlem verspreidt Spotta het magazine dan ook in Leiden en Rotterdam, steden die het opt-in systeem voor reclamedrukwerk invoeren.
Dat is de inleiding van een interview met Thomas Hopman, namens City-uitgever H.A.H. Retail, en Sjuul Paradijs van Trusted Media.
,,City is een journalistiek product”, vertelt Sjuul Paradijs van Trusted Media. ,,In een tijd dat er alleen maar sprake is van minder journalistiek en minder titels is dat winst.’
‘Paradijs – ‘ik zit mijn hele leven al in het papier’ – kreeg in 2004, toen hij nog bij De Telegraaf werkte, al een toekomstonderzoek op zijn bureau waarin stond dat alles binnen vijf jaar online zou zijn. Trusted Media heeft een nieuwe vorm van ondernemen op mediagbied. ,,We hebben geen lease-auto’s of grote gebouwen, maar honderd procent unieke content. We zijn nu twee jaar bezig en er is bijna geen printtitel met zoveel bereik. Het is niet altijd gemakkelijk geweest. In het begin hadden we vaak wind tegen, maar daar ga je harder van roeien”, vindt Paradijs.
Thomas Hopman: ,,City biedt een aantrekkelijk aanvullend bereik.’ In opt-in gemeentes gaan de folders immers alleen nog in de brievenbus met Ja-Ja-stickers terwijl City ook geen sticker en Nee/Ja-stickers bereikt. Ondertussen is de rek er nog lang niet uit. Landelijke dekking lijkt toekomstmuziek, maar elke gemeente met minimaal 50.000 inwoners is groot genoeg voor een eigen editie van City, weet de uitgever, die graag in gesprek gaat met gemeenten die het opt- insysteem voor drukwerk introduceren.