Piet Bakker over Trusted Media: Goed idee

Onder de kop Sjuul maakt doorstart schrijft Piet Bakker lector massamedia en digitalisering een lovende recensie over het boek Ga Uitgeven:

,,Paradijs en Emmer gaan ‘content’ maken voor bedrijven. Want waarom zou je het nieuws over de nieuwe Concorde niet gewoon bij Schiphol kunnen lezen, de updates over IS niet bij Vluchtelingenwerk en het laatste windmolennieuws niet bij DSM?

Dat is een goed idee, omdat…

  1. bedrijven media niet meer nodig hebben om het publiek te bereiken. Ze kunnen zelf uitgever worden. De drempel om te publiceren is laag, via sociale media het publiek te bereiken is eenvoudig. De gatekeepers van de media gewoon overslaan.
  2. bedrijven permanent bezig zijn met hun reputatie, ze willen bekend en gewaardeerd worden, ze willen vast klanten, ze willen dat mensen terugkeren naar hun website, en hoe kan dat beter dan met relevante content?
  3. bedrijven nog wel geld hebben en media steeds minder. Media lieten de lezer voor de inhoud betalen, en de adverteerder voor de toegang tot lezer. Hier wordt het omgedraaid: de adverteerder gaat rechtstreeks voor de inhoud betalen.
  4. journalisten daardoor meer werk kunnen krijgen, en niet bij slecht-betalende media, maar via goed-betalende bedrijven.
  5. er komt meer content, meer informatie, meer media, meer concurrentie… meer meer meer, dan zijn we altijd voor.”

De wetenschapper Piet Bakker maakt ook kanttekeningen bij het boek:

  1. de grens tussen onafhankelijke journalistiek en branded content vervaagt, in hun boek schrijven Paradijs en Emmer dat het geen ‘branded’ maar ‘authentieke’ content is. Dat subtiele onderscheid ontgaat mij. Het is in ieder geval één ding niet: onafhankelijk journalistiek, en dat is toevallig wel de enige echte journalistiek. Emmer en Paradijs willen transparantie. Hoe dat vormgegeven gaat worden is de vraag (wie betaalt bepaalt?). De authentieke content, en het eigen medium staan geheel in dienst van het bedrijf.

Daarnaast stinken de Better Call Sjuul Columns die het boek verluchtigen en van een knipoog voorzien teveel naar De Telegraaf. Dat is een subjectieve vaststelling die meer een kwestie van smaak is dan een opmerking die niet van belang is voor de inhoudelijkheid van het boek.